פילאטיס לנשים המתמודדות עם סרטן השד

בחודש אוקטובר מצוין ברחבי העולם, חודש המודעות לסרטן השד. מטרתו של חודש זה היא בראש ובראשונה, להעלות את המודעות לסרטן השד בקרב נשים ולעודד אותן להגביר את המאמצים לגילוי מוקדם של המחלה.

סרטן השד, הוא הצורה השנייה בשכיחותה של סרטן בקרב נשים ולמרות שסבירות זו היא נדירה, גם גברים יכולים לחלות בו. בכל שנה מאובחנות בישראל כ 5000 נשים עם סוג זה של סרטן.

האבחון של סרטן השד הוא נקודת מפנה בחייה של אישה. שלב זה, משנה את מסלול חייה של המאובחנת אך גם את זה של הסובבים אותה ועל כן, משאבים רבים של תמיכה עומדים לרשותם במטרה לסייע להם להתמודד עם שלבי האבחון, הטיפול וההחלמה. אחד ממנגנוני התמיכה החשובים ביותר עבור הנשים ובני משפחותיהם הוא זה של הקרובים אליהם.

הנה כמה צעדים בעזרתם תוכל/י לתמוך באישה המתמודדת עם תקופה רגישה ומתאגרת זו:

• היו עצמכם/ן ותנו מעצמכם/ן אך בה בעת כבדו אותה, את הצרכים שלה והרצונות שלה

• היו זמינים ופנויים עבורה. יידעו אותה שאתם/ן פנויים לשיחה בכל שעה ביום או בלילה

• הציעו לערוך עבורה ועבור המשפחה קניות

• הציעו לשמש כנהגים לה או לילדיה בכל עת שתידרש

• נסו לא לומר "אל תדאגי, את תהיי בסדר". אתם/ן לא יכולים לדעת זאת בוודאות והאמירה הזו עלולה להמעיט בתחושות שלה ובמה שהיא עוברת

• אל תפחדו לתת חיבוק ולהציע עיסוי קל לכפות הרגליים, אם זה מרגיש לך ולה טבעי ותואם את סוג הקשר בינכם/ן

• כשהיא מסיימת סבב כימותרפיה, שאלו אותה איך היא מרגישה אך הימנעו מחגיגות

• ערכו איתה תוכניות לטווח קצר, עודדו אותה לחיות את הרגע, להתנועע, לעשות מדיטציה ולבלות בטבע

• קבלו את השינויים במצב הרוח שלה והפגינו סבלנות וחמלה

הטיפול בסרטן השד משתנה בהתאם לשלב בו אובחן הגידול, גודלו ומיקומו. הטיפולים המקובלים כיום כוללים בין השאר, טיפול כימותרפי, טיפול הורמונלי, הסרת בלוטות לימפה, כריתת גוש או כריתת שד מלאה. ללא קשר לסוג הטיפול הניתן, כל שלבי המחלה, משלב האיבחון דרך הטיפול ותופעות הלוואי הנובעות ממנו, משפיעים בצורה ישירה ומכבידה על מצבה הפיזי, הנפשי והרגשי של האישה. בין תופעות הלוואי השכיחות, אובדן תנועתיות וכוח בפלג הגוף העליון, עלייה במשקל, ניוון שרירים, התקשות של הרקמה הצלקתית באזור המנותח, כאב, עייפות, נפיחות, התדלדלות של צפיפות העצם ולעיתים אפילו התפרצות מוקדמת של הרבה מתופעות גיל המעבר. תופעות לוואי אלו גורמות לכך שאפילו פעילויות יומיומיות פשוטות הופכות למאתגרות במיוחד. אחת מהדרכים המומלצות להתמודדות עם תופעות לוואי אלו היא פעילות גופנית. מחקרים שונים מצביעים על כך שלשיטת פילאטיס השפעות חיוביות על מצבה הפיזי, הנפשי והרגשי של אישה המתמודדת עם סרטן השד, אך מירב המסקנות בנוגע ליעילות השיטה עבור נשים אלו מגיעות מהנשים החולות עצמן.

מהם היתרונות שמציעה שיטת פילאטיס לנשים המתמודדות עם סרטן השד?

• אימון בשיטת פילאטיס שם דגש על עבודה כוללת של הגוף ומעודד איזון בין חלקי הגוף השונים תוך שמירה על מרכז (CORE) חזק.

• את התרגילים ניתן לבצע במנחים שונים בהתאם למצב הגופני באותה העת: שכיבה על הגב, שכיבה על הבטן, שכיבה על הצד, עמידה וישיבה. את התרגילים ניתן להתאים באופן אישי לכל אישה, בכל מצב גופני, מבלי להתפשר על איכות התנועה והאפקטיביות שלה.

• תרגילי הפילאטיס השונים מסייעים בפיתוח גמישות וכוח ובו בזמן משפרים את קצב חילוף החומרים ומעודדים תפקוד תקין של בלוטות הלימפה, הנשימה ומחזור הדם.

• בפילאטיס ניתן דגש רב למנחי הפתיחה של כל תרגיל, מה שמסייע לדייק את התנועה ולמנוע פיצוי או הפעלת עומס מיותר על איזורים פגועים.

• אימון בשיטת פילאטיס מחזק את השריר הרחב ביטני, שהוא משמעותי מאוד בשיקום הגב והיציבה לכל אישה ועוד יותר לאחר הליך שחזור שד.

• שיטת פילאטיס משפרת את הפרופריוספציה של השרירים (קליטה של ​​גירויים עיצביים) ואת הקינסתזיה (מודעות למיקום ולתנועה של חלקי הגוף השונים באמצעות אברי החישה) בשרירים ובמפרקים; תפקודם של אברי חישה אלו, נפגע לעיתים קרובות לאחר ניתוח כתוצאה מפגיעה לא מכוונת בשרירים ו/או עצבים.

• שיטת פילאטיס יכולה לסייע בבעיות שליטה בשלפוחית ​​השתן כגון בריחת שתן במאמץ, סיבוך שכיח של גיל המעבר ממנו סובלות מספר לא מועט של נשים.

• דפוסי הנשימה הרב-ממדיים של השיטה, עוזרים להקל על המתח הנפשי, מעודדים ניקוז לימפתי ומסייעים בשחרור שרירים מכווצים. פילאטיס היא מעין מדיטציה בתנועה.

• האלמנט המנטלי הנוכח בשיטת פילאטיס - שיטת פילאטיס, היא יותר מרצף של תרגילים או עוד אימון גופני. מאחורי התרגילים ניצבים 10 עקרונות שמנחים את המורה והמתרגל ומקנים לשיטה את האיכויות של אימון גוף ונפש שמייחדות אותה.

עשרת העקרונות הם: נשימה - מודעות - שליטה - ריכוז - יעילות - זרימה - מרכז - איזון - דיוק - הרמוניה

כאשר התרגול הפיזי מגובה בעקרונות אלו, לתוצאות שלו השפעות מרחיקות לכת על מצבה הנפשי והרגשי של החולה. עבודה בשילוב עקרונות אלו, מגבירה את המודעות האישית והגופנית ואתן גדלה גם תחושת ההערכה, הביטחון והמסוגלות. לתחושות אלו השפעה חיובית על מצב הרוח ודימוי הגוף של האישה, הן מעצימות אותה ומסייעות לה לקחת חלק פעיל בתהליך הריפוי של עצמה ולהחזיר לידיה חלק מהשליטה שלעיתים מרגישה כאילו אבדה.

נשים יקרות,

הסטטיסטיקה מצביעה על כך שאחת מכל תשע נשים, תפתח סרטן שד פולשני בימי חייה. עם זאת, חשוב שתדעו שסיכויי ההחלמה של נשים שמחלתן אובחנה בשלב מוקדם מגיע ל 92%.

פנו זמן לעצמכן וצאו להיבדק. גילוי מוקדם מציל חיים!

מקורות:
  1. Kushi LH, Doyle C, McCullough M, et al. American Cancer Society guidelines on nutrition and physical activity for cancer prevention. CA: A Cancer Journal for Clinicians. 2012;62(1);30–67. doi: 10.3322/caac.20140.
  2. Keays KS, Harris SR, Lucyshyn JM, MacIntyre DL. Effects of Pilates exercises on shoulder range of motion, pain, mood, and upper-extremity function in women living with breast cancer: A pilot study. Physical Therapy. 2008;88(4):494-510. doi: 10.2522/ptj.20070099.
  3. Eyigor S, Karapolat H, Yesil H, Uslu R, Durmaz B. Effects of Pilates exercises on functional capacity, flexibility, fatigue, depression, and quality of life in female breast cancer patients: A randomized controlled study. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine. 2010;46(4):481-87.
  4. Stan DL, Rausch SM, Sundt K, et al. Pilates for breast cancer survivors. Clinical Journal of Oncol­ogy Nursing. 2012;16(2):131-41. doi: 10.1188/12. CJON.131-141.
  5. Pilates for Breast Cancer Survivors: A Guide to Recovery, Healing, and Wellness (Demos Health, 2014; $21.95).
  6. "אתר עמותת "אחת מתשע

Continue reading

המסע שלכם מתחיל כאן

כל מסע מתחיל בצעד אחד קטן.

התחילו את המסע שלכם בדרך הפילאטיס, כמתרגלים בסטודיו טלוק,
או כסטודנטים באחת מתכניות ההסמכה למורים של באסי® פילאטיס
בלחיצת כפתור - צרו איתי קשר!

את שאר הדרך נעשה אנחנו, יחד אתכם.